Deilig Er Jorden Salme

» les også Foreldre avgjør hvilke julesanger barna skal synge på skolen Her står det også: «Skolens undervisning og aktiviteter skal ikke være forkynning. » – Dere mener «Deilig er jorden» er forkynnende? – Det er en salme, det er så enkelt som det, sier Herrem og legger til: – Det er godt ment alt sammen. – Men julen er en kristen høytid hvor vi feirer Jesu fødsel? – Jo, absolutt, sier Herrem som kan fortelle at han fått både positive og negative tilbakemeldinger på avgjørelsen. les også Rektor: Julesangsensur var misforståelse Under skoleavslutningen fredag skal de forskjellige klassetrinnene stå for underholdningen og der kan det ifølge Herrem dukke opp salmer. – Men jeg har ikke oversikt over alle numrene, sier han. les også Kommentar: Alle har godt av å sitte på kirkebenken Kontaktet kommunedirektøren Ordfører i Surnadal kommune, Margrethe Svinvik (Sp), tok kontakt med kommunedirektøren (rådmannen, red anm. ) etter at lokalavisen skrev om at «Deilig er jorden» ble droppet fra repertoaret.

Deilig er jordan salme 10

Deilig er jorden sale online

Tekster 1. Deilig er jorden, prektig er Guds himmel, skjønn er sjelenes pilgrimsgang. Gjennom de fagre riker på jorden går vi til paradis med sang. 2. Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang; aldri forstummer tonen fra himlen i sjelens glade pilgrimssang. 3. Englene sang den først for markens hyrder; skjønt fra sjel til sjel det lød: Fred over jorden, menneske, fryd deg! Oss er en evig Frelser født! Tekst: Bernhard Severin Ingemann, 1789–1862 Musikk: Silesian melodi, 18. årh.

Øye skule i Surnadal. Foto: Fra skolens Facebook-side Øye skule i Surnadal har bestemt seg for å droppe «Deilig er jorden» på skoleavslutningen fredag fordi ledelsen mener teksten er forkynnende. – Det handler rett og slett om at vi prøver å tone ned det religiøse innholdet i skolens felles avslutning, sier enhetsleder (rektor, ) Kåre Herrem til VG. Det var avisen Tidens Krav som først omtalte saken om skolen som i flere år har sunget «Deilig er jorden» som siste sang på avslutningen før jul. les også Juleverkstedet i dass: Barnehage forbyr dorullnisser Herrem opplyser at 228 av skolens 255 elever deltok på skolegudstjenesten som ble avholdt denne uken, men at skolens ledelse ikke ønsker et religiøst tilsnitt på den obligatoriske skoleavslutningen. Les kommentaren: Deilig er jorden, famling og forvirring i identitetspolitikkens tid – Det er en salme – Dette handler ikke om kristendom versus islam, slik jeg skjønner mange diskuterer. Det har vært en prosess på skolen, men det er jeg som tatt avgjørelsen, sier Herrem og viser til en veileder fra Utdanningsdirektoratet som kom i fjor hvor det heter «skoleavslutninger skal være inkluderende og legges slik at alle elever kan delta.

Deilig er jordan salme 7

Gud ble menneske. Jesus kom til vår jord. Hans rike er ikke av denne verden. Derfor står sangen, gleden, pilegrimen og englene sentralt. Salmen forkynner et gledesbudskap med en fredshilsen til mennesket midt inn i vår urolige og vanskelige verden: "Fred over jorden / menneske, fryd deg / Oss er en evig Frelser født! ". Salmen er derfor også en fredssalme. Flere benytter salmen både til bryllup og i begravelser. Vi siterer strofe to (NoS): Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang; aldri forstummer tonen fra himlen i sjelens glade pilgrimssang. Selv om Ingemann er husket for sine morgen og aftensanger, er det trolig salmen Deilig er jorden som er mest kjent og utbredt i Norden. I Danmark og Norge benyttes salmen først og fremst til jul, mens den i Sverige har en mer allmenn karakter. Salmen er laget etter et forbilde av en gammel tysk folkesang med tittel Schönster Herr Jesu. Den er oversatt til nynorsk av Gunnar Rysstad i 1900 og tatt inn i Støylens Songbok i 1906.

  • Deilig er jordan salme utah
  • Deilig er jorden salme
  • Deilig er jordan salme al
  • Hva betyr emilie k
  • Deilig er jorden – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio
  • Hva er stomi youtube
  • Deilig er jordan salme movie
  • Deilig er jorden tekst | Julesanger.no

Deilig er jorden sale uk

Men også skrevet som en protest mot krigen. En krig som i ettertid viste seg å ikke løse noe som helst. En unødvendig krig. «Ingemann så utover landskapet i Sorø og ble beveget av det flotte landskapet, samtidig som han var preget av konflikten som raste. » Fredssalmen Deilig er jorden skapte et håp i den mørke krigstiden, i en krig som hadde rast i tre år. Relasjonen til julen skyldtes tredje vers, hvor englenes sang til hyrdene under Jesu fødsel blir omtalt. Deilig er jorden Deilig er jorden, prektig er Guds himmel, skjønn er sjelenes pilgrimsgang. Gjennom de fagre riker på jorden går vi til paradis med sang. Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang, aldri forstummer tonen fra himlen i sjelens glade pilgrimssang! Englene sang den først for markens hyrder, skjønt fra sjel til sjel det lød: Fred over jorden! Menneske fryd deg. Oss er en evig frelser født!

Deilig er jordan salme

Deilig er jorden Tittel: Deilig er jorden Melodi: Schleskisk folkemelodi Tekst: Bernhard Ingemann År: 1850 Informasjon: Synges ofte i begravelser og som avslutning på julekonserter Deilig er jorden, prektig er Guds himmel, skjønn er sjelenes pilgrimsgang. Gjennom de fagre riker på jorden går vi til paradis med sang. Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang. Aldri forstummer tonen fra himlen i sjelens glade pilgrimssang. Englene sang den, først for markens hyrder; skjønt fra sjel til sjel det lød. Fred over jorden, menneske fryd deg. Oss er en evig Frelser født

Han tar med seg folk fra ulike verdensriker - "gjennom de fagre riker på jorden". Men han tar også med seg pilgrimstoget gjennom alle tider - "tider skal komme, tider skal henrulle", sier Vinnes. - Er jorden deilig? Foto: NRK - Samtidig blir jeg litt varm og litt svett, både når en ser bakover og inn i vår egen tid, for er jorden deilig? Sangen brukes ofte i en begravelse eller etter en ulykke..... Da reiser menigheten seg på slutten og så synger de "Deilig er jorden". Og jeg må ærlig innrømme at jeg noen ganger har vanskeligheter med å stemme i, sier Valen Senstad. Men samtidig er det et nyttig trass - å bære dette fram midt i en mørketid - at det faktisk er lys og håp. Man knytter det jo til gleden ved en som er født. Deiligheten er knyttet til "oss er i dag en frelser født". - Trassmotivet finner vi også i det andre verset der han skriver at "aldri forstummer tonen fra himlen". Det betyr at denne sangen aldri vil stoppe opp. Uansett hva som skjer vil den være her - sangen om barnet i Betlehem, om fred på jorden - det vil ikke forstumme.

– Jeg har snakket med kommunedirektøren og de følger lov og regelverk. Det er litt forskjellige tradisjoner for hvordan man gjennomfører en skoleavslutning, og jeg har tillit til at dette blir gjennomført på en god måte, sier Svinvik til VG. Ordføreren sier det er opp til den enkelte skole hvordan arrangementet avvikles. les også Juletreet på torget i Hamar saget ned med motorsag – Det er viktig å ta vare på tradisjoner og den kristne kulturarven, men vi skal ikke detaljstyre skolene, sier hun. Selv synes Svinvik «Deilig er jorden» er an av julens fineste sanger, en sang som gir en følelse av høytid. – Det er litt synd at den blir droppet, men kanskje de finner noe annet som er like fint, avslutter Svinvik. FAU-leder Oddrun Husby skriver i en sms til VG at FAU ikke har fått noen henvendelser fra foreldre og at de forholder seg rolig. – Jeg har vært i samtale med enhetsleder Kåre, og vi i FAU støtter ledelsen ved skolen og valget som de har tatt i denne saken, skriver hun. Publisert: 19.

  1. Når får man skattepengene 2019
  2. Vg sport håndball
  3. Det politiske systemet i norge
  4. Veggfeste tv 65 tommer
Ikke gjør som mora di sier